tisdag 18 mars 2008

Olämpliga hundägare

Som den hundvän jag är måste jag bara ta upp ännu en artikel om en hundattack... Den här gången var det visserligen INTE en Pitbull, men ändå...


Jag upphör aldrig att förvånas över hur olämpliga hundägare det finns..! Varför är man, som tjejen i artikeln, ute och går med TRE hundar om man inte har koll över dem? Det är väl bättre att ta ut dem en och en, eller åtminstone två (då kan man hålla ett koppel i varje hand). Och sedan, när ens hund har bitit en annan hund till livshotande skador har man mage att fräsa åt den andra hundägaren...
Jag tycker så synd om den äldre mannen som förlorat sin hund, sin bästa kompis. Mitt hjärta blöder eftersom jag kan tänka mig in i hans situation. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag förlorade min egen hund på det sättet!
I samma artikel står det att polisen har fått större befogenheter att ingripa i sådana fall, och även kunna utfärda ett förbud för en viss person att skaffa en ny hund. BRA, tycker jag. Vissa människor ska helt enkelt inte ha hundar (eller andra djur för den delen)! Egentligen tycker jag att det borde införas någon typ av hundlicens, som alla blivande hundägare måste ta. Det skulle kunna vara någon typ av test eller något sådant. Och kanske som med vapen, att man behöver en licens för varje hund man skaffar. Och om vi säger att man klarat och fått licensen, köpt hunden och sedan missbrukar det; då borde den kunna bli ifråntagen den personen. Och även att ett hundförbud utfärdas.
Allt för att skydda hundarna!
FÖR HUNDARNAS BÄSTA!

Inga kommentarer: