tisdag 25 mars 2008

Kidnappare får vårdnaden om barnet???

Läs artikeln här

Jag var bara tvungen att skriva om detta i båda mina bloggar, för jag reagerade så starkt på det. Hur kan en sådan regel komma till egentligen? Tydligen har det kommit en regel som säger att om ett barn blir kidnappat av den ena föräldern så ökar dennes chanser att få vårdnaden ju längre tiden går. Visst förstår jag resonemanget om barnets trygghet; att det är den föräldern han/hon levt med under en längre tid, och det är tryggare att stanna hos honom/henne. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är en knäpp regel. Okej att den kan vara bra i vissa fall, men den uppmuntrar ju faktiskt till brott! Indirekt säger ju den regeln: "Om du är missnöjd med beslutet, göm dig med barnet så får du vårdnaden till slut."

Vad tycker ni om detta?

1 kommentar:

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack