onsdag 26 mars 2008

Lön -Världens bästa ord

Fick min lönespecifikation med posten idag. Imorgon finns pengarna på kontot, vilket känns helt underbart! Kom bara att tänka på att ordet "lön" måste väl ändå vara världens bästa ord... Det finns väl INGEN som INTE gillar det? Själv har jag aldrig någonsin i mitt liv varit pank. Har alltid haft över pengar i slutet av månaden, men vanligt är det ju ändå att många människor har det väldigt knapert dagarna innan lönen kommer. Det är därför mina tankar om att det är världens bästa ord satte igång...
För mig börjar månaden så här, i den här ordningen:

Lönen kommer in på kontot (27:e)
Samlar ihop ALLA räkningar och betalar dem.
Sätter in pengar på mitt konto som jag gjort speciellt för just sparande.
Det som sedan är kvar används till t.ex. mat och sådant. Jag shoppar inte så ofta, så det är
inte så mycket som går till kläder m.m.

Det känns väldigt sunt att göra på det här viset, eftersom man då vet hur mycket man har att "röra sig fritt med" varje månad. Det känns även bra att spara pengar varje månad, eftersom jag ju har vissa "smällar" som kommer med jämna mellanrum; som CSN (studielånet) och hundförsäkringen. CSN ska betalas 4 gånger per år och hundförsäkringen 1 gång per år (men då är den VÄLDIGT hög, eftersom jag tog den bästa försäkringen).
Men imorgon är det som sagt den 27:e och då kommer lönen!

Inga kommentarer: