lördag 1 december 2007

Julpynt och julkalender

Sitter och njuter i fulla drag just nu, eftersom jag just avslutat mitt julpyntande. Jag har plockat fram allt, utom julgranen. Plus att jag lyssnar på julmusik. Tänk att det är december, det känns lite konstigt. Känns som att det nyss var julen 2006...
Jag har till och med tänt värmeljus för att öka på julstämningen ännu mer. Är i vanliga fall ganska dålig på att komma ihåg sådant. Jag längtar tills jag får plocka fram julgranen också, för då känns det riktigt mycket att det är jul. Men den ska jag vänta med till ett par dagar före julafton... Det är tråkigt om man hinner bli less på den innan julhelgen, tycker jag.

Jag har också börjat titta på julkalendern idag. Inte den som går på TV, nej... jag tycker att de bara blir sämre och sämre. Jag tycker inte att en enda kalender som gått på TV under 2000-talet har varit bra. Den bästa, enligt mig, är SUNES JUL! Den gick som kalender 1991, då jag var 7 år gammal. För ett par år sedan köpte jag alla avsnitt på VHS, och sedan två år tillbaka tittar jag på ett avsnitt per dag under december. Andra kan säkert tycka att det blir lite tråkigt och enformigt, men det spelar ingen roll. Jag tycker den är bra och vill titta på den varje år. Det får mig i julstämning.
Men allmänt verkar julkalendrarna ha varit bättre förut än de är nu. Visst fanns det floppar då också, men nu för tiden tycker jag att de är usla varje år... Nu kanske någon som läser detta tänker att det är för att jag inte är 7 år längre, och till viss del kanske det stämmer. Men till stor del tycker jag att kvaliten var bättre förr. (Nu låter jag som jag vore 80 år och säger: "Det var bättre förr... :) ) Men jag tycker faktiskt det.

Nej, nu måste jag sluta och gå och lägga mig. Jag har tvättid imorgon klockan 7...

Ha en trevlig lördagkväll!

Inga kommentarer: