tisdag 25 december 2007

Juldagen

Jaha, då var julaftonen över för det här året... Det går verkligen fort, och faktiskt känns det LITE tråkigt att det är över. Men juldagen är faktiskt ganska mysig den också, och julen är ju faktiskt inte över. Den pågår ju i tre dagar, så i skrivandets stund är det en hel dag kvar; annandagen. Jag vet att det är en sak som förmodligen bara finns i Sverige, men ändå. Sedan är det ju nyårsafton, och den är rolig den också, men på ett annat sätt än julafton.

Igår började jag dagen med att titta på sista avsnittet av Sunes jul samtidigt som jag åt frukost. Sedan duschade jag och lite sådant och efter det gick jag och Lucky ut på en två timmar lång promenad. Det var så härligt! Trots att vi inte fick någon vit jul, så var det härligt. Det var molnfritt och inte så kallt. Därför blev promenaden så lång. Well... när vi kom hem igen fick Lucky sitt julbad, så han blev så fin och mjuk i pälsen. Han var ju mjuk innan också, men det var som att han blev ännu mjukare.
Sedan åkte vi hem till Hortlax, eftersom vi skulle tillbringa dagen där; familjen och mormor och morfar. Vi åt julmat, vilket var jättegott! Jag älskar julmaten! Efter det var det dags för Kalle Ankas jul. Även om det är samma varje år så är det ju tradition. Det skulle vara fruktansvärt konstigt om de tog bort Kalle Ankas jul. Jag tror inte att det skulle gå heller, för då skulle det nog bli folkstorm...
En stund efter att Kalle var slut var det dags för efterrätt, Ris á la Malta. Det är den godaste efterrätt man kan äta, tycker jag. Men det är lite konstigt att jag tycker det nu... För under min uppväxt har jag absolut inte tyckt om gröt och ris á la Malta. Det var förra året (tror jag) som jag smakade det och tyckte om det. Nu längtar jag till och med efter det.
Senare på kvällen var det dags för julklappsutdelning. Vi har inte tomte längre på samma sätt som när vi var små, men pappa och morfar brukar i alla fall ta på sig lite tomtemundering och dela ut klapparna. Ingen jul utan någon sorts tomte... :)
Jag fick en massa bra och roliga saker, bland annat en symaskin som jag har velat ha länge. Nu behöver jag inte hem så fort jag ska sy upp ett par byxor, laga något eller så... Jag fick även pengar, vilket kommer att bli hur bra som helst snart när jag ska handla nya kläder. Jag kommer ju att vara tvungen att göra det efter att jag gått ner det jag ska i vikt.

Idag på förmiddagen har vi inte gjort något särskilt. Men nu på eftermiddagen är nästan alla här; mormor, morfar, Roger, Erika och så pappas fastar. Vi har ätit julgröt och annan julmat och nu sitter alla i TV-rummet och pratar lite och tittar på TV. Så det har varit en väldigt lugn juldag.
Imorgon börjar mellandagsrean. Jag vill ha en plattskärm till datorn från Elgiganten. Men då ska man nog vara där väldigt tidigt, så jag vet inte än om jag ska åka dit. Det kändes inte så lockande att stiga upp för att vara där så tidigt. Vi får se... För ett par år sedan var vi på Elgiganten i Luleå strax före klockan åtta på morgonen på annandag jul. Det var duktigt gjort för en morgontrött familj, tycker jag :)

Ja, det var lite uppdatering från min jul.
Ha en trevlig juldag och en fortsatt trevlig julhelg allihopa!

Inga kommentarer: