söndag 9 december 2007

2:a advent och pepparkaksbak

Idag är andra advent och jag tände två ljus i min ljusstake imorse under frukosten. Det är så kul när jag får tända fler och fler ljus. Kan knappt vänta tills alla ljusen lyser... Det är ju Lucia på torsdag! Tänk vad tiden går fort. Jag vet att jag har skrivit det väldigt ofta i den här bloggen, men det är sant. Ibland går den så fort att jag knappt hinner med. Jag hinner nästan inte tänka att det är måndag, förrän det är helg igen. Jag känner på mig att den här veckan nästan bara kommer att springa förbi, och söndagen kommer så jag får tända tredje ljuset.

I alla fall, när jag tittat på dagens avsnitt av Sunes jul, så gjorde jag mig iordning och gick ut på en promenad med Lucky. Det var så härligt, speciellt med tanke på att vädret var raka motsatsen mot igår! Då var det snöstorm, i princip. Idag var det blå himmel och bara en eller två minusgrader. Så det var bara passa på att njuta. Hoppas att det hinner komma lite mer snö till julafton. Det vore perfekt! Vi var ute och gick i ungefär en timme som vi brukar.
Sedan hade jag tvättid klockan 12, men vi råkade komma tillbaka lite försent, så tvättstugan hade hunnit bli upptagen. Men tiden efteråt var fortfarande ledig, så jag bokade den och såg till att verkligen passa tiden!

En annan sak som jag gjort idag är att baka pepparkakor. Det är första gången jag gjort det själv. Jag gjorde både degen själv, kavlade och gräddade. Ända sedan vi var små har vi bakat julpepparkakor hos mormor och morfar, så jag visste hur man kavlade och så. Men jag har aldrig tidigare gjort degen och gräddat själv. Och jag blev faktiskt ganska nöjd, om jag får säga det själv... Inga kakor blev brända. Vissa blev visserligen lite tjockare än de egentligen ska vara, men de smakar ändå pepparkakor :) Så nu har jag i alla fall provat på att baka det också. Får se om jag vågar mig på att prova lussebullar...

Resultatet av dagens bakning.

Ha en fortsatt trevlig 2:a advent!

Inga kommentarer: