torsdag 13 december 2007

Lucia

Idag är det Lucia, 11 dagar kvar till julafton!
Det är väldigt mysigt på morgonen den 13 december, om man sitter och tittar på ett Luciatåg. Tyvärr har jag inte gjort det sedan jag gick på gymnasiet. Då var vi i aulan och tittade på skolans Luciatåg. Före det var det högstadiet, varav i nian var jag med i tåget. Det var kul, minns jag. Före det var det låg-och mellanstadiet. På den skola där jag gick var det femmorna som hade Luciatåget, så december 1995 var det våran tur. Det känns som en evighet sedan när man tänker tillbaka på det, men ändå känns det som det var nyss jag gick i skolan... Efter Luciatåget var det alltid Luciafika, som man fått ta med sig hemifrån. Jag minns att vi då fick gå och sätta oss var vi ville i hela skolan, eftersom alla klasser hade fikastund då.
Nu för tiden blir det som sagt inte att titta på några Luciatåg för min del. Jag vet att det brukar visas på TV på morgonen den 13:onde, men jag är så morgontrött att jag alltid missar det...
Jag får väl vänta till den dag i framtiden när jag får egna barn. Då blir de garanterat många Luciatåg att titta på...! Jag såg i alla fall dagens avsnitt av Sunes jul imorse, och det handlade om Lucia.
I helgen blir det nog till och med att äta en pepparkaka; gott :) Jag hade ju bestämt att jag inte skulle äta något onyttigt under veckorna fram till jul, så därför blir det att vänta till på lördag eller söndag. Och vem vet; jag kanske till och med försöker mig på att baka lussebullar...

Ha en riktigt mysig Luciadag!

Inga kommentarer: