söndag 20 januari 2008

Strömavbrott

Igår kväll var det strömabrott en stund här i Hortlax. Det hade snöat tung, blöt snö hela dagen, så förmodligen låg det en massa sådan snö på elledningarna...
Men jag tänkte faktiskt på en sak, och det är vad beroende vi människor gjort oss av elektricitet. Vi blir både handlingsförlamade och sårbara när det blir strömabrott. Vi kan inte göra något, inte ens laga mat, eftersom spisen går på el. Och vi har gjort slut på alla umgängesformer som inte består av TV eller dator. Vi vet inte riktigt vad vi ska syssla med när vi inte kan se på TV eller sitta och spela datorspel eller sitta framför internet.
Vi satt och pratade den lilla stunden som strömmen var borta. Vi pratade just om de här sakerna. Förr i tiden kunde de roa sig utan ström. De klarade sig fint. Och jag vet att de som läser detta tänker att vi ju har vant oss och vuxit upp med el. Ja, det stämmer. Vi är vana med det. Men vi har faktiskt gjort oss Beroende av elektricitet. Det finns ingenting som fungerar utan el.
Som tur var så var inte strömmen borta särskilt länge, och jag måste erkänna att det var ganska mysigt med alla tända ljus.
Annars har jag inte gjort något speciellt i helgen, tyvärr. Bara tagit det lugnt och samlat nya krafter inför nästa vecka. Igår tänkte jag faktiskt åka och handla nya vinterskor, men när jag kom dit hade affären stängt på helgerna. Jag får helt enkelt åka dit någon dag under veckan efter att jag slutat jobba. För jag behöver nya skor. Mina gamla har gått sönder under, då de tar in vatten. Jag köpte dem i början av december 2007, så de är ju inte så gamla... Men jag har promenerat med dem varje dag, så de ser väldigt använda ut, och jag har inte kvar kvittot. Så jag skulle förmodligen inte kunna lämna tillbaka dem. De ser ut som om jag använt dem i flera år. Tyvärr... Men nästa par ska jag kosta på lite, så att jag får mycket bättre kvalitet. Det behövs eftersom jag använder dem så mycker i och med mina dagliga hundpromenader.

Ha en fortsatt trevlig söndagkväll!

Inga kommentarer: