måndag 28 januari 2008

Berätta inte för någon

Dagens boktips är Berätta inte för någon av författaren Harlan Coben.

Handling:
"De var unga och nygifta, förälskade och lyckliga. Men den romantiska kvällen slutar i tragik. I åtta år har doktor David Beck plågats av sina minnen.– det månbelysta vattnet, de hjärtskärande skriken. Den kväll han såg sin hustru Elizabeth för sista gången innan hon fördes bort av okända personer. Beskedet om att hennes döda kropp återfunnits och att gärningsmannen antas vara en fruktad seriemördare. En kväll får han ett överraskande mejl – ett meddelande som ingen annan än Elizabeth kan ha skrivit. Nu väcks hoppet om att hon fortfarande lever. Berätta inte för någon – så lyder varningen i mejlet. Nu kastar sig David huvudstupa in i ett desperat och livsfarligt sökande efter sanningen och efter Elizabeth, den enda kvinna han älskat. Och snart är han misstänkt för hustrumord …" Citat från Boksidan.net

Jag tycker det var en väldigt bra och spännande bok som var svår att lägga ifrån sig. Det var ett tag sedan jag läste den, men jag minns att jag fastnade i den eftersom jag så mycket ville veta vad som egentligen hänt. Harlan Coben är bra på att skriva så att man absolut inte kan lista ut hur boken slutar. Hans böcker tar ibland VÄLDIGT oväntade vändningar. Även på sista sidan kan det komma en sådan vändning. Jag tycker det är det som gör hans böcker så spännande.

På boksidan.net (där jag hämtat handlingsbeskrivningen) finns det även recensioner från människor som läst boken. Där upptäckte jag att det fanns mycket negativa omdömen, men jag tycker ändå att det är en av de bästa böcker jag läst. Tamara McKinley är min favoritförfattare, men Harlan Coben kommer som god tvåa.

Inga kommentarer: