onsdag 23 januari 2008

Dagens boktips

Tänkte börja med något nytt här på bloggen; Dagens boktips. Ska försöka skriva om en ny bok varje dag. Har ett par som jag läst och rekommenderar. Däremot när de är slut så blir det nog inte varje dag, eftersom jag måste hinna läsa ut någon mer...
Den här onsdagens bok är Matildas sista vals av Tamara McKinley.
Det är en riktigt bra bok av en av mina favoritförfattare. Tamara McKinleys böcker utspelar sig alltid i Australien. Man märker att landet ligger henne varmt om hjärtat. Hon skriver också mycket "släktromaner"; alltså böcker som sträcker sig över flera generationer, och alltid knyter samman i slutet. Så för dem som inte gillar sådana böcker (de har för det mesta en kärlekshistoria med också) är Tamara McKinleys böcker inte att rekommendera. Men jag älskar dem! Jag rekommenderar dem starkt!

Handling:
"När Jennys man omkommer efterlämnar han en oväntad avskedsgåva - egendomen Churinga, en fårstation i den australiska vildmarken. Dit reser hon för att läka såren bland de oändliga vidderna med obarmhärtig sol, torka och regn. Atmosfären på Churinga är fylld av mörka underströmmar. Så hittar Jenny Matildas gamla dagböcker." Citat hämtat från Adlibris.
Jenny börjar läsa i dagböckerna och fastnar i dem. Hon faschineras över Matildas liv och hon vill veta hur det går för henne.
Boken är en parallellhandling. När Jenny läser dagböckerna får man läsa om Matildas liv på Churinga.
Varning för sträckläsning! När jag väl börjat läsa boken kunde jag inte sluta innan jag nått sista sidan. Så börja inte läs denna bok om du inte har mycket tid på dig...

Det här var den första boken jag läste av Tamara McKinley, och då även den bok som gjorde att jag fick upp ögonen för denna författare. Hon beskriver den australienska landsbygden så levande att det känns som om man var där och såg den med egna ögon.
Jag säger bara: Läs den!

Bilden visar pocketexemplaret. Boken finns även inbunden.

Har ni läst någon bok som ni rekommenderar? Ge gärna förslag, eftersom jag brukar ha lite svårt att hitta bra böcker när jag letar. De jag hittar är oftast mest bara lyckträffar, faktiskt...

Bilden lånad från Adlibris hemsida.

Inga kommentarer: