måndag 7 januari 2008

Långpromenad

Jag har funderat på en sak... När jag på andra bloggar läst om långpromenader som folk har gått med sina hundar så undrar jag vad som egentligen räknas som en långpromenad. Jag vet att det beror på vilken person man frågar, men i alla fall...
På flera ställen har jag läst om de som varit ute på en långpromenad på 1 timme med sin hund. Men min vardagsrunda tar 1 timme att gå. Så det är alltså min kortaste promenadrunda. Jag tycker att en hund förtjänar att få vara ute och gå minst den tiden varje dag. Jag går alltså vardagsrundan varje dag, och ibland tar vi en långpromenad. Det blir ibland under helgerna, eftersom jag då kan passa på att promenera i dagsljus och jag har mycket tid på mig. Jag tycker att en långpromenad är minst en och en halv timme, gärna två timmar. Och det beror ju förståss på vilken hundras man har. Om man äger en liten hund (som jag) är det bra med vardagspromenader på 1 timme och långpromenader på kanske 2. Men om man har en stor hund så kräver den ju mer motion. Då kanske man måste ta minst ca 1½ timmes vardagspromenad och långpromenader som är längre än två timmar. Jag är ju inget proffs på hundar, men det är vad jag gissar och kan tänka mig. Större hundar behöver ju faktiskt mer motion. Men små hundar är inte heller till för att ligga vid fötterna hela tiden. De behöver också motion.
Så därför undrar jag när en del kallar 1 timmespromenader för långpromenader. Hur korta är då vardagspromenaderna? Men å andra sidan så kanske de tar långpromenader varje dag och då är det ju bra.
Var bara tvungen att skriva lite om detta, eftersom jag har funderat lite över det...

Ha det bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med långpromenader är det ju mycket som spelar in på.
Och det har absolut inte med storleken på hund att göra, det har du nog fått om bakfoten ;) Det handlar om vad man har för ras och hur det ska aktiveras.
Jag själv promenerar inte alls långt särskillt ofta, en standardpromenad tar allt som oftast 40-60 minuter. Men jag aktiverar däremot mina hundar (som är av mindre raser än din och i vanliga folkögon klassas som tant- och knähundar) otroligt mycket.
Tränar agility och lydnad näst intill varje dag, kör spår- och sökarbete i skog och mark på helgerna när vi inte är iväg på tävling. Och jag lovar dej att en hund som får arbeta varje dag istället för att ta långa promenader är betydligt mycket tröttare och tillfreds när den kommer hem än en som bara fått promenera, oavsett hur långt det är :) Det kanske är det folk har upptäckt? Att dom inte alls behöver promenader på flera timmar utan att det räcker med att dom får arbeta lite med huvudet istället?
Well, jag diggar din blogg i alla fall :) Ramlar in här lite då och då.

/M

Erica sa...

Svar:
Hej! Jag ber om ursäkt, för det var inte meningen att förolämpa någon. Man lär ju så länge man lever, heter det. Lucky (min hund) är min första någonsin, så att jag har fel i den här frågan är inte otänkbart :)
Kul att du gillar bloggen :)