torsdag 24 januari 2008

Jakaranda

Dagens boktips är även det en bok av Tamara McKinley. Den heter Jakaranda och även den utspelar sig i Australien.

Handling:
"Cordelia Witney blir efter maken Jocks död huvudägare till Jakaranda i Barossa Valley, en av Australiens mest framgångsrika vingårdar. För henne är det självklart att släkten ska behålla Jakaranda, men de andra arvingarna har sina egna önskemål. Cordelia ser bara en enda möjlighet att förhindra försäljning av hennes och Jocks livsverk - att få dotterdottern Sophie över på sin sida. Hon övertalar Sophie att följa med på en resa till den plats där allting tog sin början i mitten av 1800-talet, då Cordelias mormorsmor tvingades lämna England för att börja ett helt nytt liv på en främmande kontinent. Och under resan får Sophie ta del av gamla, nästan glömda historier om sin släkt, historier om hårt arbete, vänskap, växande rikedom, födslar och dödsfall, kärlek och hemliga förälskelser." Citat från Adlibris.

Tamara McKinley fortsätter i samma stil som tidigare, tycker jag. Hon skriver fruktansvärt bra. Det är som om man faktiskt befinner sig i Australiens. Man kan nästan känna lukterna tack vare hennes förmåga att beskriva landskapet. Däremot kan det ibland bli lite för långa beskrivningar. Man märker tydligt att hon älskar landet, men det kan bli lite för utdraget. Ibland känns det nästan som att läsa på två hela sidor om hur sanden ser ut... Det är lite överdrivet, men ni förstår vad jag menar...

Det här var egentligen den tredje Tamara McKinley-boken jag läste, men jag valde att ha med den i dagens boktips ändå, eftersom jag tycker att den var ännu bättre än den andra boken jag läste av henne. Det var Den svarta opalen, vilken också var bra och som jag förmodligen kommer att skriva om imorgon.
Jag avslutar med att skriva som igår: Börja inte läsa boken om ni inte vet att ni har mycket tid på er, för det är varning för sträckläsning!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, jag har gjort den själv. :) Det är lite krångligt att förklara, så vi får nog ta det över telefon någon dag. Du vet, det är koder och sånt man ska pilla i.

Kram