lördag 16 februari 2008

Utebliven träning

På schemat idag stod inkallningsträning med Lucky. Har tränat mycket, och med långlinan (15 meter) går det jättebra. Han kommer i princip varje gång. Som att han vet att han inte kommer sig hur långt som helst. För så fort man lossar på kopplet så sticker han iväg och då lyssnar han inte på något! Och han har NOLL respekt för bilar, så smiter han kan han väldigt lätt bli påkörd. Därför ska vi nu testa ett SprayCommander-halsband med citrondusch (köpt på Djurmagazinet). Har hört om andra som använt sådant med gott resultat.
Men tyvärr blev den träningen inställd, på grund av en sak som jag läste på instruktionsskivan som följde med halsbandet... Man ska inte använda det i "freezing temperatures", alltså inte när det är kallt. Förmodligen fryser citronvätskan och då fungerar det ju inte. Hoppas då att våren kommer fort, så jag får prova på det så fort som möjligt. Skulle ju vara så kul att kunna ha Lucky lös. Att gå till exempel till någon öppen plats någonstans och låta honom springa av sig. Vilken dröm det vore! Jag hoppas att det kommer att slå in innan sommaren.

Ha en fortsatt bra lördag!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Alla genvägar är senvägar! Ger inte mycket för de där halsbanden. Så länge du har det på så fungerar det, men hur blir det när du så småningom tror att du kan ta av det?

Anonym sa...

Jag har använt det med väldigt BRA resultat. Kan tillägga att det jag lånade och använde 1vekca hade fjärrkontroll så jag bestämde när det skulle spruta! Lånade det på vintern och det fungerade då utan problem.

Erica sa...

Svar:
Anonym 1: Tänkte bara meddela att det här halsbandet är sista utvägen för mig. Har tränat inkallning länge utan vidare resultat. På frågan om hur det kommer att gå när jag tar av halsbandet svarar jag: Det går ju aldrig att säkert veta i förväg om det kommer att fungera sedan. Men jag har haft på honom det i en hel vecka på "off", så att han ska vänja sig. Anledningen är att han inte ska sammankoppla halsbandet med sprayen. Så vi får se hur det går.
Anonym 2: Kul att höra att någon mer har använt det med gott resultat. Det känns bra, eftersom det skulle vara så kul att så småningom kunna ha hunden lös så han får springa lite fritt :) Tack också för meddelandet om att du använt det under vintern. Det var alltså minusgrader då? Jag trodde att vätskan kanske frös om det var under noll grader...
/Erica

Anonym sa...

Gå en kurs och få hjälp med problemet? Allt det där sitter i träning och åter träning..

Erica sa...

Svar till anonym:
Jag gick en allmänlydnadskurs förra hösten, och har förmodligen tänkt gå fler i framtiden. Jag håller med om att de är bra. Men innan jag går någon mer sådan vill jag försäkra mig om att han i alla fall går att fånga in om han är lös. Som det är nu så går han jättebra i långlinan. Inkallningen fungerar jättebra! Men det är när man ska släppa lös honom som det blir problem. För vi får nämligen bara EN chans att lyckas. När han väl är lös sticker han och är omöjlig att fånga in. En gång (jag var inte hemma då) fick de hämta honom på polisstationen när någon snäll person hittat och lämnat in honom. Därför vill jag att det i alla fall ska gå att fånga in honom och försöka igen om han inte kommer direkt...
MVH /Erica