måndag 25 februari 2008

Inkallningssvårigheter

Tänkte bara köra en liten efterlysning här på bloggen, ifall det finns någon som är bra på hundträning som läser...
Eftersom Lucky är min första hund så har jag förmodligen gjort flera fel. Det jag tycker är mest synd är att jag inte kan ha honom lös. Det skulle vara så kul, både för mig och framförallt för honom, om han kunde få springa fritt när vi var ute.
Men så fort han vet att han är lös (kan även tränga sig före i dörren och smita iväg) så sticker han så långt som det bara går. Och då finns det inte ens chans att man hinner ikapp honom. Och när han sticker/smiter lyssnar han inte på något/någon, hur mycket man än ropar! Ett tag funderade jag på om han kanske hörde dåligt, men det är förmodligen inte det. För man kan säga så här, att han hör när han vill höra...
Brukar träna med en långlina (15 meter) för att komma lite ifrån honom när vi ska köra inkallning, men att han ändå inte får chansen att sticka hur långt som helst. Och när jag använder den linan så går det hur bra som helst. Han kommer i princip varje gång. Men jag vågar inte prova släppa honom, för han vet när han är lös!
Är det någon som har något jättebra tips på vad jag skulle kunna göra så tar jag tacksamt emot det :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag var du skulle jag ta kontakt med en bra instruktör och be om hjälp IRL. Det är inte lätt att sitta över nätet och förklara för någon hur denne ska bete sig med sin hund när man inte sett ekipaget i fråga.

Det kan ligga mycket bakom att han inte kommer på inkallning, troligtvis är det brist i ledarskap men det måste inte vara så.

Vad gör han om du istället för att ropa och försöka hinna ikapp honom (för face it - du kommer aldrig kunna löpa ikapp en springande hund) vänder om och går/springer åt annat håll?

Träna inkallning på inhägnat område? Där han inte får chansen att smita trots att han är lös.

Överös honom med beröm, kamplek och godis när han kommer.

Göm dig när ni är ute i skog och mark. Låt honom leta rätt på dig och överös honom med beröm när han hittar på dig.

DU ska vara det intressantaste i hans värld, inget annat. Är du inte det måste du göra dig till det!

Men som sagt, ta kontakt med någon bra instruktör. Gå fler kurser, det räcker inte med en allmänlydnad om man känner att man har problem.

Och sist men inte minst. Ska man komma åt ett problem så gäller det att öva, öva och åter öva. Befästa beteenden och belöna!

Hoppas du får någon ordning på det.

/M

Erica sa...

Svar
Anonym: Tack för ditt svar. Det fanns många bra saker att tänka på.
Jag vet att det är väldigt svårt att ta sådant här över internet, tänkte bara ifall det kanske någon hade något tips... :)
Jag har tänkt att jag ska gå fler kurser i framtiden. Lucky behöver inte bli någon tävlingshund, men bara jag vet att han är lydig.
Jag har provat springa åt motsatt håll när han smiter, men han skiter i var jag är och sticker bara längre och längre ifrån mig. Men som du skriver; övning, övning, övning...
Ett inhägnat område vore perfekt. Håller utkik var jag än är var det kan finnas sådana ställen. Vet inget just nu, men helt plötsligt dyker det kanske upp något...
Tack igen i alla fall för ditt svar!
/Erica