lördag 9 februari 2008

Melodifestivalen

Tänkte bara skriva ett litet inlägg innan det är dags att sätta sig i soffan för att titta på första deltävlingen i Melodifestivalen.
Trots att det är flera år sedan jag slutade tycka det är särskilt bra så kan jag inte låta bli att titta i alla fall. Det är ju kul att veta vilken låt som kommer att representera Sverige i ESC...
Jag tror det är något genomgående för svenska folket. Jag tror att Melodifestivalen är ett typiskt sådant program som "ingen har sett" men som "alla vet hur det har gått" :)
Själv tycker jag det blev dåligt när de började med deltävlingarna. Visst... fler bidrag får chansen o.s.v. men samtidigt tycker jag att det blivit sämre kvalitet på låtarna. Nu tänker folk säkert att det är en musiktävling där alla stilar ska representeras. Men jag tycker ändå att det "var bättre förr" (ojdå, nu lät jag som jag vore 80 år... :)) Min personliga åsikt var att kvaliteten på låtarna var bättre när det endast var 10 st som tävlade.
En annan sak som jag tycker nu för tiden är att folk röstar mycket på artisterna... Det är ju också fel, eftersom det faktiskt är LÅTARNA som tävlar. Teoretiskt sett hade tävlingen varit bättre att ha på radio. Jag vet, det vore tråkigt, det tycker jag också. Även jag tycker om att se det på TV. Tänkte bara poängtera det...
Så, vi får väl se om svenska folket lyckas rösta fram någon bra låt i år (om det tävlar någon sådan). Tävlingen kan ju faktiskt fortfarande överraska!

Ha en trevlig melodifestivalkväll!

Inga kommentarer: