torsdag 1 november 2007

Pitbull

Jag känner att jag bara måste skriva ett inlägg till idag...
Det är nämligen så att jag nyss läste en artikel om en kvinna och hennes hund som blivit attakerade av en Pitbull. Och sedan, ett par veckor senare, attakerar samma hund en annan person med hund. Jag ville bara skriva lite om hur jag känner gentemot just den rasen...
Personligen tycker jag att rasen Pitbull ska förbjudas i Sverige. Det är inte precis första gången jag har läst om en sådan hund som attakerat människor och djur.
Visserligen kan det "slå fel" i huvudet på alla hundar, men det ligger ju i princip nedärvt i generna hos Pitbull.
Nu vet jag vad alla ägare till sådana hundar tänker; att det helt beror på ägaren. Med en bra ägare kan en Pitbull bli som vilken annan hund som helst. Och jag argumenterar inte mot det, inte så mycket i alla fall. Jag tror också på att mycket beror på ägaren. En bra husse/matte får en bra och lydig hund och tvärtom. Men med tanke på hur/varför rasen är framavlad från första början så skulle jag ALDRIG kunna lita på en Pitbull.
Upplysningsvis så är jag själv hundägare och älskar hundar. Under hela min uppväxt har jag varit rädd för dem, men blev "botad" för ett par år sedan. Min hund är av en liten ras (Cavalier king charles spaniel), och han skulle inte ha en chans att överleva om han blev attakerad av en Pitbull.
Jag tycker som sagt att rasen ska förbjudas i Sverige.

Inga kommentarer: