onsdag 2 april 2008

Laptops till gymnasieelever?


Jag hittade den här artikeln och var nästan tvungen att lägga ut den på bloggen. Tydligen är det ett förslag om att gymnasieeleverna i Umeå ska få bärbara datorer till hösten.
Visst, jag tycker det finns positiva saker med det. Det kan väl vara bra att skolorna innehåller mycket datorer, eftersom vårat samhälle idag är uppbyggt av dessa (på gott och ont förståss). Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om att alla elever ska få varsin... Vad händer då med deras handstil? De gamla hederliga pappret och pennan?
Nu för tiden kan man knappt tyda vad högstadieelever skriver, eftersom deras handstil är så otydlig. Borde inte skolorna börja med att eleverna får träna på att skriva för hand? Och att sedan datorerna integreras i undervisningen ser jag verkligen inte som några problem. Men grunden borde väl ändå vara att alla människor kan skriva med en penna?
En annan sak som jag tänkt på är hur mycket eleverna kommer att få gjort? Det finns ju ingen chans för läraren att se vad eleverna gör bakom dataskärmarna. De kan ju öppna t.ex. ett Word-dokument, men ha det minimerat och sedan sitta och göra en massa andra saker istället, även under tiden läraren pratar.
Nej, jag tror inte riktigt jag är för idén att ALLA elever ska ha VARSIN dator.

Vad tycker ni? Låter det som en bra eller dålig idé att alla gymnasieelever får varsin laptop?

Inga kommentarer: