lördag 21 juni 2008

Svensk sommar

Hej på er alla!
Idag är det alltså midsommardagen, och sommarsolståndet. Det betyder alltså att det är årets ljusaste dag, vilket är helt i min smak. Jag älskar verkligen sommarljuset här uppe! Det är det jag mest av allt skulle sakna ifall jag skulle flytta söderut... Den dagen det är dags att bilda familj kommer jag med all säkerhet att bosätta mig här uppe i norra Sverige!

Jag var in på YouTube för att leta efter svenska sommarsånger, och hittade den somrigaste av dem alla: Idas sommarvisa! Ingen examen utan den låten :) Den blomstertid nu kommer har ju alltid varit examenssången nummer ett, men för mig är det nog ändå Idas sommarvisa.
För ett par år sedan (långt efter att jag gått ut) hade min gamla låg -och mellanstadieskola Astrid Lindgren-tema på examen. Alla klasser sjöng endast låtar från hennes filmer. Och det var en kul grej i sig. Gillar alla de låtarna. Men däremot hade de INTE med Idas sommarvisa! Okej, jag förstår att de inte tog med den för att den var så vanlig och att de förmodligen ville ta lite andra sådana låtar som inte kommer fram lika mycket. Men ändå... att ha Astrid Lindgren-tema på examen och INTE sjunga Idas sommarvisa... Det är lite skandal :-P
Här kommer den i alla fall som ett YouTube-klipp med väldigt vackra svenska sommarbilder till...


1 kommentar:

Annika sa...

Jättefin!
Idas Sommarvisa gör mig alltid rörd...