fredag 6 juni 2008

6:e juni; Sveriges nationaldag

Idag är det 6:e juni, vilket betyder att det är Sveriges nationaldag. Det är nu andra (?) året den här dagen är en röd dag i almenackan och det betyder att jag varit ledig idag. Synd bara att det inte varit lika soligt som tidigare i veckan. Men det har i alla fall varit så pass varmt att man inte behövt någon jacka. Alltid något :-P
Det är också precis på dagen 5 år sedan jag tog studenten. Det var fredagen den 6:e juni 2003, för då var ju inte nationaldagen någon röd dag.
Personligen så gör jag inget speciellt för att fira den här dagen. Passerar som en vanlig dag bara. Och nu när jag har blogg så nämner jag det här, men det är det enda :-) I det här inlägget klistrar jag även in ett YouTube-klipp av nationalsången. Tyvärr hittade jag inget riktigt bra klipp, och speciellt inget där texten också fanns med. Hittade ett där Carola sjöng, men jag tycker hennes röst låter alltför barnslig när det gäller sådana här sånger, så den valde jag inte (tycker hon gör det bättre när hon sjunger t.ex. till Melodifestivalen).
Därför fick det i alla fall bli ett klipp utan text, men det är en massa fina bilder från runt om i Sverige istället :-)
Vi ska strax iväg och hyra en film, så det här inlägget kommer tyvärr inte att bli längre än så här. Jag ska försöka hinna uppdatera mer här, men den andra bloggen tar upp så mycket tid, i och med att jag gör så mycket bloggdesigner där. Har fortfarande inte bestämt vilken jag ska satsa fullt ut på.
Så, här kommer i alla fall Sveriges nationalsång! Tycker det är synd att man tydligen inte får sjunga den i skolorna längre. På ett sätt förstår jag inte varför man inte kan få det. Det skulle ju vara så bra om alla fick lära sig lite om alla kulturer och traditioner. Jag tycker det vore så synd om sådant skulle dö ut. För man försöker ju absolut inte "pracka på" någon annan sin kultur bara för att man sjunger nationalsången i samband med nationaldagen. Tycker det vore bra om det var så att redan på skolan fick invandrade barn lära sig lite om svenska kulturer och svenska barn i sin tur fick lära sig om andra kulturer. Det skulle ju öka förståelsen för andra mycket mer. Vad tycker ni?


Inga kommentarer: