onsdag 21 maj 2008

Lite tankar angående mina USA-drömmar...

Som jag skrivit tidigare så har min största dröm sedan 16 års ålder varit att åka till USA och stanna ett tag; kanske ett år. Kruxet är bara att jag inte riktigt vet vad jag vill göra där. Vill jag studera eller jobba? Jobba är ju självklart svårare att fixa, eftersom om man vill studera kan man ju alltid åka med något "bolag" som ordnar sådant, typ EF (även om jag har blivit mer skeptisk mot just dem på senaste tiden...) Annars går det ju alltid åka som AuPair. Jag började ju studera till förskollärare, men slutade för att det inte riktigt kände som rätt yrke för mig. Men att ta hand om barn i en familj kan väl inte vara riktigt samma sak som att jobba inom förskola/skola där man har hand om en hel grupp med barn? Däremot är jag lite feg när det gäller sådant här. Jag vill så gärna prova. Jag vill våga, men samtidigt kan jag inte bli kvitt oron i bakhuvudet att bli en av de "skräckhistorier" man läser om ibland. Tänk om man skulle hamna hos en riktigt "dålig" familj. Tänk om det som skulle bli ett drömår förvandlas till en mardröm? Jag vet att man inte ska tänka så, och jag försöker verkligen låta bli, men det är en fastbitande, gangande oro långt bak i mitt medvetande som inte riktigt vill ge sig. Det kan i och för sig bero på att jag alltid har varit lite feg för att våga prova på nya saker. Lite rädd för att släppa på det gamla trygga...
Men jag har ju förändrats så mycket de senaste åren, att jag kanske skulle klara det ändå. Jag vill ju så gärna! Och jag vill inte komma på mig själv om si så där 40 år att sitta hemma och ångra allt jag inte passade på att göra när jag var ung.
Finns det någon som läser detta som har bra erfarenheter av att åka till USA som Aupair? Eller åka dit för att studera? Är det något ni rekommenderar i så fall?
Finns det någon som känt som mig, men ändå vågat sig iväg för att upptäcka att det var jättebra?
Skulle bli väldigt tacksam för svar, eftersom jag inte vet hur jag ska göra.

3 kommentarer:

Annika sa...

Haha, jag for ju till USA somn au-pair 1990 och sen belv jag kvar :-)
Jag var 24 när jag for. Jag tycker det är bättre att åka som au-pair om man är "lite äldre", över 21 åtminstone.
Jag rekommenderar nog absolut att du ska åka. OM du skulle få en dålig familj så kan du byta.
Plugga är kanske ännu bättre. Då bor du ju på skolan, pluggar på universitet och kommer in i hela skollivet på det sättet´+ att du får en jättefin utbildning.
Ta reda på alla info du kan om au-pair livet och jämför det med att plugga på college. Se vad som skulle passa dig bäst.
Om du har frågor får du gärna fråga mig...

Erica sa...

Svar:
Annika: Tack för ditt bra svar :)
Jag fyller 24 år i sommar, så jag ligger nog ganska bra till då :)
Ja, plugga där har jag alltid varit mest inne på. Min högsta dröm är förståss Kalifornien :) men var som helst i landet skulle jag med glädje åka :) Enda kruxet är bara: pengar. Kollar lite på internet om olika stipendier och så. Har inte bestämt mig än för att jag ska åka, men det skadar ju inte att kolla upp lite sådant.
Man får ju även väldiga erfareheter, kan jag tänka mig! Speciellt skulle jag få det; jag som endast bott här i Piteå i hela mitt liv :) Och så lär man sig ju engelska ännu bättre. Jag brukar ibland sitta och lista fördelar mot nackdelar med att åka :)
Ha det bra!
MVH

Annika sa...

Vet du, jag har förstått att det verkligen lönar sig att vara nitisk vad gäller detta att söka stipendium. Det finns SÅÅÅÅÅ otroligt många olika att söka. Titta på det, Erica. Plugga är ju faktiskt bättre än att vara au-pair. Det tycker jag nu så här i efterhand.
Börja kolla upp det här på riktigt. Tror det kan vara lite pyssel med allt pappersarbete, men sen ska det nog vara grönt.
Vill jättegärna höra hur det går!
ha enb fin helg!!