onsdag 31 oktober 2007

Halloween

Idag är det då den "rätta" dagen för Halloween. En ganska onödig högtid måste jag säga, i alla fall i Sverige. I USA har man ju firat den väldigt länge, men här i Sverige kom den för inte alltför många år sedan. Det är bara ett sätt att få upp handeln extra mycket. Vi "firar" den ju inte ens på den rätta dagen, utan det är spritt över drygt en vecka!
Under tiden jag bodde hemma började det komma barn på "bus eller godis-runda" redan helgen innan och ända till helgen efter. Så jag är inte ett stort fan av Halloween, kan man säga.
Så nu är det väl bara vara en enda stor högtid vi inte har stulit från USA; Thanksgiving. Men det är väl bara en tidsfråga, förmodar jag.
När jag ser bilder från Halloween tagna i USA, kan jag tycka det ser ut som om man kan ha det väldigt trevligt. De pyntar ju gårdarna ungefär som under julen (kanske inte precis lika mycket...men...), går på Halloweenfester och liknande. I Sverige, däremot, verkar det bara fånigt. Det enda som händer, i princip, är lite "ströbarn" som går på "godisrunda".

Det var lite av dagens klagomål. Jag vet att det var lite onödigt, men jag kunde inte låta bli att skriva lite om vad jag tycker om att den här "högtiden" har kommit till Sverige.
Snart är det i alla fall jul, och det är en högtid som jag verkligen tycker om! Jag älskar att julpynta, tända ljus och gå på promenader för att se det lysa från alla andras fönster. Det är den mysigaste tiden på hela året. Och julsånger är inte dåliga de heller :)

Trevlig onsdagkväll allihopa!

Inga kommentarer: